Rijk-Pieter schaakt “blind” en scoort 5 uit 6

Afgelopen vrijdag speelde de clubkampioen van schaakvereniging Tornado, Rijk-Pieter Hofstede, een blindsimultaan tegen een zestal leden van Tornado. Namens de jeugd van Tornado zaten Michiel van Deursen, Len Brands en Jarno van Gelder aan de borden en Ad Bekers, Pieter van Dijk en Stan Jacobs vertegenwoordigden de senioren. Rijk-Pieter moest twee remises toestaan aan Len Brands en Stan Jacobs. Met een score van 5 uit 6 leverde de clubkampioen een uitstekende prestatie.

Klik verder voor het volledig verslag.

Fotograaf Anton van Kouwen en voorzitter Jurjo Hagen waren getuige van een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van Tornado. Het is inmiddels al een traditie, dat de clubkampioen schaaksimultaans verzorgd als afsluiting van het seizoen en tijdens het Zomerschaak, maar nog nooit eerder vond een blindsimultaan plaats. Zowel de zes schakers als de twee getuigen waren diep onder de indruk van de prestatie van Rijk-Pieter. Met behulp van notatieblaadjes verzorgden Anton en Jurjo de communicatie tussen de zes schakers en de simultaangever. Rijk-Pieter had twee uur en dertig minuten tot zijn beschikking en de tegenstanders moesten elk genoegen nemen met 45 minuten.

Omstreeks half elf kwam Len Brands remise overeen. Op de vijf andere borden werd nog steeds op het scherpst van de snede gespeeld, maar de clubkampioen had op de meeste borden toch het beste van het spel. Achtereenvolgens moesten Jarno en Ad hun Koning omleggen. Stan Jacobs was de tweede schaker, die Rijk-Pieter remise wist af te dwingen. Het liep al tegen half 12 toen Pieter van Dijk door de vlag ging. Michiel van Deursen, jeugdclubkampioen van Tornado, hield het tegen Rijk-Pieter nog het langst vol, maar moest ten slotte toch capituleren.