3e avonde zomerschaak in ‘t Zwaantje te Deest + foto’s

Vanavond liet het weer het weer toe om buiten te schaken op het terras van  ‘t Zwaantje, wat een weelde. Er waren maar weer liefst 11 schakers komen opdagen om de schaakdegens te kruisen. Wel jammer dat er niet een meer was, dan hadden we namelijk niet elke ronde iemand aan de zijlijn staan, wel krijgt de persoon die een bye heeft 2 punten. Zoals jullie weten is dit een laddercompetitie, 1 punt voor verlies, 2 punten voor remise en 3 punten voor een overwinning. Zo behaald iedereen punten, dus hoe vaker je er bent des te meer punten je verzameld. Ben je bij de eerste drie op het einde van de avond dan heb je een prijs gewonnen en vervallen je punten voor de volgende ronde. Klik verder voor het volledige verslag.

DSC00572

Voor de eerste maal deze zomerschaakreeks was Rijk-Pieter Hofstede aanwezig en als clubkampioen van dit jaar natuurlijk een zeer geducht tegenstander. Zijn zoon Eelco, 5 jaar oud, was er voor het eerst bij en als hij het talent van zijn vader heeft dan komt dit wel goed. Er werden waarschijnlijk weer spannende partijen gespeeld, helaas heb ik er weinig van meegekregen, dit aangezien ik steeds als laatste bezig was om de tegenstander schaakmat te zetten. Gelukkig voor mij kon ik de eerste twee partijen in winst  omzetten. De laatste partij maakte ik tegen Marcel Lever een fout, waardoor hij mijn stelling zo onder druk zette dat er geen houden meer aan was. Na de wedstijden kwam mijn collega Tom, uit Deest, nog langs en in een oefenpotje liet hij al snel zien dat hij schaken niet verleerd is.

Aan het einde van de avond was de top 3 bekend en tot mijn verrassing was ik 3e geworden, dit achter Marcel Lever van schaakvereniging Koningswaal en Geert van Tongeren van onze eigen vereniging. Nadat de prijzen verdeeld waren, Marcel de fles wijn, Geert waardebon voor gebak bij de Verleiding in Deest en ikzelf een mok met logo van SV Tornado, namen we afscheid van Niek en Wilma van ‘t Zwaantje. In ieder geval bedankt voor de leuke tijd en misschien tot volgend jaar.

Ook was er een aanmoedigingsprijs voor onze jongste deelnemer Eelco, hij koos de onderzetters met logo van SV Tornado. Ondanks dat hij geen partijen in winst om kon zetten heeft hij wel al laten zien dat hij een aanwinst zal zijn voor de schaakverening.

Eindstand na ronde   3 Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3  2e avond  totaal
Marcel Lever 3 6 9 9 18
Geert van Tongeren 1 4 7 10 17
Pieter van Dijk 3 6 7 6 13
Nick van Dijk 1 2 3 9 12
Anton van Kouwen 1 4 5 7 12
Christian Ruseler   Colenbrander 2 3 4 7 11
Rijk-Pieter Hofstede 3 6 9 9
Thijs Banken 7 7
Kadir Arslan 3 4 7 7
Michiel van Deursen 1 3 6 6
Jurjo Hagen 3 4 5 5
Peter Geurts 5 5
Marinus de Grundt 4 4
Eelco Hofstede 1 2 4 4
Klaas Schokker 4 4

Hopelijk tot volgende week woensdag in café de Bever, Zandstraat 53, 6658CM Beneden Leeuwen. Aanvangstijd wederom om 20:00.

DSC00568

Pieter van Dijk