Fraaie overwinning Tornado 1

Dinsdag 16 december mocht Tornado 1 spelen tegen De Cirkel 3. Tegen deze tegenstanders hadden onze mannen nog iets recht te zetten. Vorig jaar werd namelijk een flinke nederlaag geleden tegen dit team, dat op papier toch te pakken zou moeten zijn. Dus motivatie genoeg om er een mooie avond van te maken. Helaas begonnen we met een kleine teleurstelling; Frans van Wezel moest afhaken vanwege een vervelend ongelukje. Gelukkig was Thijs Banken bereid zijn plek achter het bord in te nemen, dus we trokken met zes spelers richting Ede.

Door de drukte op de weg kwamen de vier mannen uit Druten/Wijchen pas iets na achten in de speelzaal aan. John en Jan waren al present en stonden te trappelen om te beginnen. Om tien over acht werden de klokken gestart en kon de strijd beginnen. Het eerste uur gebeurde er nog weinig. Jan de Haas stond aan bord 1 goed en ook Ton Wouters leek optisch een overwicht te hebben aan bord 2 tegen Ben Verduyn. Op de overige borden was alles nog in evenwicht, al leek hier en daar de tijd rijp voor een mooie aanval.

Rond 21.45 uur kwam de eerste tekening in de strijd. Jan stond een pion voor en deze vrijpion bleek lastig te stoppen voor Louis van de Vos. John had zijn stelling goed opgebouwd, evenals Stan aan bord 4 tegen Leo Lukasse. Eddy leek alles in gereedheid te brengen voor een beslissende aanval, maar Fedde Kingma mobiliseerde alle stukken naar de juiste velden, dus nog geen doorbraak daar. Alleen Thijs leek wat minder te staan, al waren de dreigingen over en weer erg ondoorzichtig voor de kijkers langs de kant.

En toen ging het ineens best snel. Rond 22 uur won Eddy door een foute berekening van zijn tegenspeler zo maar een loper. Fedde was door deze fout zo ondersteboven dat hij gelijk opgaf. Nog geen tien minuten later stond het 0-2 voor Tornado; Jan de Haas’ tegenstander gaf zijn verzet op.  Dat voelde wel lekker, zo’n vroege, comfortabele voorsprong. Maar er was nog niets beslist uiteraard.

Een uurtje later begin Leo Lukasse aan bord 4 een fout. In een gelijkwaardige stelling, waarin Stan wel het initiatief had, gaf hij zo maar een paard weg. Stan liet dit buitenkansje natuurlijk niet glippen en dacht ‘Pik in, het is winter’. Omdat zijn b-pion inmiddels tot de 3e rij gevorderd was, ging alle aandacht naar deze potentiële promovendus. Voor de vorm speelde Leo nog even door, maar toen de nieuwe zwarte dame op het bord stond, was het pleit snel beslecht (0-3)!

Thijs had na een afruil inmiddels een gelijkwaardige stelling op het bord en kreeg het advies remise aan te bieden om de zege veilig te stellen. Niet dat op de andere borden geen kansen lagen, maar de 2 matchpunten waren voor teamleider Stan Jacobs wel belangrijk. Thijs zag echter nog kansen en ging dus verder. Helaas klopte zijn berekeningen niet helemaal. Eerst dacht hij een pionnetje te kunnen laten promoveren, maar hij overzag daarbij de loper van Jelle Bottema. Met een pion minder leek nog steeds een remise mogelijk, maar uiteindelijk koos Thijs, inmiddels in behoorlijke tijdnood, voor de verkeerde voortzetting en moest uiteindelijk capituleren.

Gelukkig had ondertussen John Alblas op wonderbaarlijke wijze zijn partij gewonnen. In een remiseachtige stelling (volgens alle omstanders dan toch), vergreep Eip Janssen zich en hierdoor bezorgde John ons team de tweede overwinning. Aan bord 2 had Ton Wouters ondertussen het initiatief overgelaten aan Ben Verduyn. Deze leek zijn h-pion naar de overkant te kunnen brengen, maar Ton’s rekenwerk klopte precies… Omdat Ton zelf ondertussen ook geen directe winstkansen meer zag werd tot remise besloten.

Al met al dus een prachtige 4,5 – 1,5 overwinning voor onze mannen. Dit betekent ook een fraaie derde plek in de tussenstand met alle kansen nog in eigen hand. Koploper Koningswaal komt in maart nog op visite dus wie weet wat er dan nog mogelijk is. Maar eerst maar eens de thuiswedstrijd tegen de Edesche Schaakvereniging op vrijdag 16 januari afwachten. Vooralsnog kan het team in ieder geval met een gerust hart de kerstdagen en het nieuwe jaar in. En dat is de afgelopen jaren wel eens anders geweest.