Tornado verliest een ‘ware’ schaker

Afgelopen week bereikte ons het trieste bericht dat op dinsdag 25 augustus 2015 onze schaakvriend Ad Beekers is overleden. Hij werd slechts 68 jaar.

Ad Beekers
Karakteristiek voor Ad: schaken tegen een jeugdig talent en samen genieten van het spelletje (foto: Anton van Kouwen)

We wisten al enige tijd dat Ad een ongelijke strijd voerde met zijn ziekte. Toch is het bericht van zijn overlijden een schok en slag voor onze club. Ad was een van de trouwste bezoekers van de clubavond. Met zijn vrolijke humeur en oprechte interesse voor elke schaker droeg hij zijn steentje bij aan de gezellige sfeer op de vrijdag.

Ad was geen hoog-getalenteerde schaker, maar wel een man die kon genieten van het spelletje. Van een mooie zet of een mooie partij. En dan maakte het voor hem niet uit of hij die zet net zelf had bedacht of dat juist zijn tegenstander hem met een ‘prachtige vondst’ de das omdeed, Ad genoot! En dat is volgens mij de essentie van het schaken; de ware schaker geniet van het spel, niet van het winnen!

En Ad zag altijd het positieve. Verloor hij dan was het een ‘wijze les’, won hij, dan legde hij graag nog even uit hoe het zo was gekomen.

Voor veel jeugdspelers was hij mede daarom een ideale tegenstander. Niet omdat ze zo maar even van hem konden winnen, nee dat was het niet. Maar Ad had wel de gave om de liefde voor het spel van achter het bord over te dragen. En hij was oprecht blij als het zo’n jonge knaap uiteindelijk toch lukte hem te verschalken.

Ik durf gerust te zeggen dat het voor alle schakers bij onze club een gemis is, dat Ad niet meer bij ons is. De schaakavond wordt anders vanaf nu; stiller, leger.
In ons hart blijft Ad echter altijd onder ons.

We wensen Thea, de kinderen en kleinkinderen veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Namens schaakvereniging Tornado
Stan Jacobs, wedstrijdleider