Tornado 1 pakt kampioenschap in 3e klasse D

Dinsdag 12 april moest het eerste team van Tornado de slotronde spelen bij De Cirkel in Ede. Hoewel de titel ons bijna niet kon ontgaan, moest natuurlijk het laatste bordpunt nog wel binnengeharkt worden. En daarbij was het streven van onze mannen toch ook om ongeslagen het kampioenschap te pakken. De tegenstander, Wageningen 5, stond op de tweede plek en was dus, op papier, nog de sterkste tegenstander die we konden treffen.

Ook deze keer was het basisteam compleet aanwezig. Het is dit jaar echt fijn om te zien dat bijna alle wedstrijden in de sterkste opstelling kon worden gespeeld. Dat is wel eens anders geweest. Teamcaptain Stan had wederom een enigszins aangepaste opstelling bedacht. Ton Wouters mocht op bord 1 proberen om Jaap Melgers te verrassen. Rijk-Pieter bevocht op het bord ernaast Joost Hooghiemstra en Jan de Haas kruiste de degens met Steef Bijlmakers. Aan de onderste drie borden zaten respectievelijk John Alblas, Frans van Wezel en Stan Jacobs.

Helaas begon het met een teleurstelling. Aan het eerste bord leek Ton Wouters met een mooie combinatie een kwaliteit te gaan winnen. Maar helaas miste Ton het paard daarna bij de verdediging van zijn koningsstelling. Jaap kwam met zijn dame en loper ongenadig binnen en omdat Ton’s andere stukken allen op de damevleugel bivakkeerden was er geen redden meer aan (0-1). Gelukkig was dit niet de voorbode van meer slecht nieuws. Want op vrijwel alle andere borden was de situatie positief voor de Maas en Waalse mannen. Frans van Wezel leek een prachtige aanval op de witte koning van Rijk Timmer op te zetten. Ook John had de verzwakte koning van Eric van Mullekom in het vizier. Op de andere drie borden was er nog niet echt een doorbraak rond 22 uur, maar RP, Jan en Stan stonden ook zeker niet slechter.

Zoals wel vaker vielen de meeste beslissingen in het laatste uur. Iets voor 11 trok Jan de Haas de stand gelijk! Hij leek een toren weg te geven, maar enkele zetten later pakte hij het materiaal met rente terug. Steef vocht nog even door, maar capituleerde toen toch. Enkele minuten later volgde Rijk-Pieter het voorbeeld van Jan. Hoewel hij niet zijn beste partij van het jaar speelde, wist hij de Wageningse tegenstrever uiteindelijk nog vrij eenvoudig te verslaan.

John Alblas maakte het nog spannender dan noodzakelijk, maar wist de overwinning over de streep te trekken. Gelijk hierna besloot Frans van Wezel om de overwinning zeker te stellen door remise te maken tegen opponent Rijk Timmer. Met 3,5 – 1,5 waren ook de laatste twee matchpunten daarmee zeker. Alleen teamcaptain Stan Jacobs zat toen nog achter het bord. In een razende tijdnood leek hij zijn gewonnen stelling weg te geven. Maar Wim Wiegant koos voor doorspelen, waar hij met eenvoudige zetherhaling de remise had kunnen afdwingen. Stan positioneerde zijn koning tactisch in de buurt van zijn doorgelopen vrijpion en wist na de dameruil deze pion te laten promoveren. Daarmee was Wim’s verzet gebroken en de 4,5 -1,5 eindstand bereikt.

Met twee overwinningen met 5-1 en vier maal een 4,5 – 1,5 op het scoresheet mogen onze mannen zich de meer dan terechte kampioen noemen! Rijk-Pieter en John haalden daarnaast ook nog eens een de 100%-score (6 uit 6)!! Wat kan dit team nog meer? We zullen het volgend jaar in de tweede klasse gaan zien.