Tornado 1 goed van start in 2e klasse D

De eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen zit er op voor het vlaggeschip van onze vereniging. Tornado 1 staat dit jaar voor de zware taak te proberen om te overleven in de 2e klasse. Niet helemaal nieuw in de geschiedenis, maar toch was het al weer flink wat jaartjes geleden dat ons eerste team mocht aantreden in deze beduidend zwaardere klasse. Behalve een stapje hoger betekent het ook een uitbreiding van het aantal spelers van zes naar acht. Gelukkig hebben we aanstormende jeugdige talenten die staan te trappelen om zich ook op dit niveau te bewijzen.

Het avontuur begon vrijdagavond met de eerste uitwedstrijd, tegen Het Kasteel 2 uit Wijchen. Dit team speelde vorig jaar nog in de 1e klasse, dus het was gelijk een mooie test. Toch was er gezien de gemiddelde rating geen sprake van een groot krachtsverschil. We traden aan met invaller Geert van Tongeren op bord 2. Zijn opdracht was simpel; “biedt zo lang mogelijk en zo goed mogelijk tegenstand”. En dat Geert dat deed,leest u hierna.

De avond begon zeer voorspoedig. Binnen een half uur konden de stukken van bord 3 al weer opgeborgen worden. In een vlot gespeelde opening leek er niet veel aan de hand in de partij tussen Albert Verhaaren en Jan de Haas. Maar toen Albert te snel een vergiftigde pion op e4 opsnoepte, kreeg hij de deksel op de neus. Jan won met een paardvork Alberts toren en dit was voor laatstgenoemde voldoende reden om de pijp aan Maarten te geven. 1-0 dus voor Tornado!

Daarna was het lang wachten op nieuws. Aan de meeste borden stond het tot tien uur gelijk. Wel was Michiel van Deursen al flink wat tijd kwijt om zijn zwarte stelling op orde te houden. Bij Frans van Wezel op bord 6 was een strijd om de open c-lijn losgebarsten. John leek een overwicht op te bouwen in zijn stelling tegen Mark Topper. Ton Wouters had het tegen oud-clubgenoot Jos Steinman niet makkelijk. Vooral een ver doorgedrongen d-pion (een zogenaamde ‘keilbauer’) bezorgde Ton de nodige hoofdbrekens.

Rond half 11 kwam het tweede punt binnen; John Alblas wist zijn tegenstander aan bord 5 dusdanig in het nauw te brengen dat hij zich tot opgave genoodzaakt zag.

Rijk-Pieter aan bord 1 en Stan Jacobs aan bord 7 hadden inmiddels een gezonde pion voorsprong zodat het zaak leek om op een van de even (zwarte) borden nog een half puntje te scoren zodat een overwinning binnen bereik kwam. Rond 23.10 was dit halfje een feit. Ton Wouters hield ondanks de vervelende d-pion knap stand en omdat Jos niet profiteerde van een klein rekenfoutje was het halfje binnen.

Helaas liet Michiel van Deursen zich even later, in grote tijdsdruk, mat  zetten op het midden van het bord. Arno Reijnders pakte dus het eerste Wijchense punt (2,5 – 1,5 voor Tornado nog). John Klein Douwel hield zijn stelling keurig dicht, waardoor er voor Rijk-Pieter Hofstede niets anders op zat dan in remise te berusten. Rond half 12 sleepte Stan Jacobs het vierde Drutense punt binnen. Hij had zijn pion voorsprong langzaam uitgebouwd en alle klippen die Niels Radder voor hem had opgeworpen in de stelling keurig omzeild. Met drie verbonden vrijpionnen miste Stan wel de snelste winst maar na dameruil was er geen houden meer aan de pionnenopmars (4-2). Dit betekende dus minstens een matchpunt voor Tornado.

De vraag was of het meer zou worden. Frans van Wezel stond minder tegen Leo van Dijk, al had hij zelf nog goede hoop op remise. Invaller Geert van Tongeren speelde tegen Simon van Dijk aan bord 2 en was onderweg naar een reguliere nederlaag. Simon had in het pionneneindspel twee volle pionnen meer en niets leek een Wijchense overwinning aan dit bord in de weg te staan. Helaas koos Simon in de tijdnoodfase enkele malen voor een verkeerde voortzetting, waarmee Geert zich weer in de wedstrijd vocht. Uiteindelijk mocht hij zijn verdiende remise in ontvangst nemen. En mede daardoor was de overwinning een feit.
Helaas redde Frans van Wezel het niet. Na een onreglementaire zet moest Frans de aangeraakte dame afruilen en kwam in een verloren eindspel terecht. Einduitslag Het Kasteel 2 – Tornado 1: 3,5 – 4,5!

Een mooi begin van het seizoen. Volgende maand de eerste thuiswedstrijd, tegen het jeugdteam van De Toren uit Arnhem.

Namens Tornado 1,
Stan Jacobs, teamcaptain