Tornado 4 vs Pion 5 J

Afgelopen vrijdag speelde Tornado 4 haar eerste (thuis) wedstrijd van het nieuwe seizoen. Omdat vaste speler Kadir niet kon,had de teamleider besloten Pieter van Dijk te vragen om in te vallen. Dat bleek achteraf een verstandige beslissing te zijn geweest. Op de andere borden de vaste spelers Hermie Wolvers, Anton van Kouwen en ondergetekende. De tegenstander was het jeugdteam van de Pion uit Groesbeek.

Bij Hermie ging het erg snel. Zijn tegenstander Olivier van Deinze, stond al in de opening een pion achter maar bij Hermie stonden de stukken niet ontwikkeld en zag het er nogal dubieus uit. Al voor 21.00 uur moest hij zijn meerdere erkennen en werd mat gezet.
Iets later speelde de teamleider voor Sinterklaas en gaf spontaan zijn paard weg.  Gebrek aan concentratie of schaakblindheid, wie zal het zeggen. Door verlies van zijn paard was zijn pion op d4 ook niet meer te redden. Dit beloofde niet veel goeds.
Bij Anton zag het er spectaculair uit. Zijn tegenstander, Pim Pinto, had een doorgebroken pion maar kreeg van Anton niet de tijd en ruimte om die nog verder op te schuiven. Anton speelde een mooie combinatie met enkele gepende stukken. Hij was de eerste die het volle punt voor Tornado 4 binnen haalde. Gefeliciteerd Anton, knap gespeeld.
Ook bij Pieter stond het goed of eigenlijk gelijk. Dat kon nog alle kanten op gaan. Maar na enkele sterke zetten van Pieter kwam zijn tegenstander Luc Vriens, steeds verder onder druk te staan. Pieter maakte het keurig af en de stand was 2-1.
Geert snoepte bij zijn tegenstander nog een kwaliteit terug en kwam weer wat terug in de wedstrijd, mede doordat zijn tegenstander Remy Evers niet iedere keer de sterkste zet speelde. Geert had echter duidelijk zijn avond niet. In het eindspel verkwanselde hij ook nog eens zijn toren. Binnenkort krijgt hij dan ook een functioneringsgesprek met de teamleider:-)

Eindresultaat was dus 2-2, een gelijkspel. Tornado 4 is wel eens slechter van start gegaan. Bijkomend voordeel in deze kleine poule is dat we iedere tegenstander twee keer krijgen. Er komt dus nog een kans op revanche.