Jeugd ontdekte ‘Risk-schaak’ op vrijdag 12 april

Afgelopen vrijdag, 12 april, werd er geen schaakles gegeven. Omdat drie trainers namens Tornado de club-eer moesten verdedigen in Arnhem (lees het bijzonder leuke verslag elders op deze pagina’s) had jeugdcoördinator Stan samen met Wim een alternatief geregeld; RISK-SCHAAK. Een verslag.

Bij Risk-schaak gaat het allemaal om opdrachtkaartjes. Elke speler kreeg voor de wedstrijd een eigen kaartje waarop zijn opdracht stond. Dit kon bijvoorbeeld zijn: ‘sla een toren en een paard’ of ‘maak een penning’ of ‘sla de c- d- en e-pion’. Maar omdat je niet wist wat de opdracht van je tegenstander was, werd het elke keer best spannend. Schaak of mat deed er allemaal niet toe, al moesten wel de gewone spelregels in acht genomen worden.

De aanwezige jeugdschakers vermaakten zich zo te zien (en horen 😉 ) best. Om het niet te moeilijk te maken mocht iedereen zijn eigen tegenstander uitzoeken. Uiteindelijk heeft iedereen tenminste vier potjes gespeeld. Daarna kon er nog ge’dobbelschaakt’, ge’raindropchess’t of gewoon geschaakt worden.

Omdat het indelen door de kinderen zelf gebeurde, was het voor de ‘leiding’ nog best lastig om de scores allemaal bij te houden. Maar inmiddels heb ik de uitslagen en de eindstand op kunnen maken. Hieronder de top van de ranglijst.

De twee beste riskschakers van deze avond, de gedeelde nummers 1 en 2 (met vier uit vier !) zijn Michiel van Deursen en Len Brands. Vlak daarachter eindigde Puck van der Sanden en Patrick Wijono met allebei drie punten. Mooi bijkomend voordeel is dat ze alle vier in een andere stap leskrijgen, dus deze vier krijgen komende vrijdag een kleine attentie.

Wie weet doen het nog een keer, maar dan misschien weer iets anders. Er zijn nog zoveel leuke schaakvormen. Wat te denken van atoomschaak, doorgeefschaak, drieschaakschaak, fischer randomschaak (Chess960), politieschaak….. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!