Laatste wedstrijd drie-provinciencompetitie

Vrijdag 19 april stond ons 3PC-team klaar voor de laatste krachtmeting van dit seizoen. In Druten werden vijf schakers uit het Brabantse Grave ontvangen. Ik schrijf hier wel over het 3PC-‘team’, maar over een echt team kunnen we dit eerste seizoen nog niet spreken. In totaal zijn 14 spelers actief geweest voor deze competitie, gedurende de zes rondes. Toch is het een mooie aanvulling op de interne competitie.

De 3PC is vanuit het bestuur gezien als een een mooi podium voor de schakers die anders niet extern spelen omdat ze ofwel niet op een andere dag kunnen/willen schaken ofwel omdat ze gewoon niet vast willen spelen. En volgens mij is dat aardig gelukt. Een evaluatie zal uitwijzen of we ook volgend jaar weer gaan deelnemen.

Maar goed, snel terug naar de wedstrijd. Deze avond zat good-old Bernard Lippens aan het hoogste bord en naast hem zaten Peter Geurts (2) en Marinus de Grundt (3). Aan bord 4 speelde Ad Beekers en ons jonge schaaktalent Michiel van Deursen zat achter de zwarte stukken aan bord 5.

En om met die laatste te beginnen, hij speelde een prima partij. Want hoewel ik vooraf opving dat hij behoorlijk zenuwachtig was, wist Michiel zijn zenuwen goed in bedwang te houden. Zijn tegenstandster, Ria Burgers, kwam niet echt goed uit de opening en Michiel bouwde de druk steeds verder op. Na een kleine anderhalf uur spelen wist Michiel zijn voordeel te verzilveren met een mooi mat achter de paaltjes waarbij de dame werd geofferd: 1-0 voor Tornado.

Ook Ad Beekers verdedigde de Drutense eer met verve. Na een spannende strijd, waarin Ad een openingsvoordeeltje zag vervliegen, deelde hij netjes het punt met zijn Graafse tegenstrever, Tjeerd Hol.
Aan bord 3 had Marinus de Grundt de zwarte stukken tegen teamcaptain Jan van der Werff. In een gelijkopgaande partij wist geen van beide spelers een doorslaggevend voordeel te bereiken. Ook hier was dus een puntendeling een logisch gevolg. De tussenstand kwam daarmee uit op 2-1 in Drutens voordeel.

Maar aan de hoge borden was het nog bijzonder spannend. Peter Geurts speelde tegen Cor van Berkel een spannende partij. Tegen de einde van het middenspel wist Cor een pionnetje te snoepen van Peter. En hoewel Peter dacht dat remise nog een mogelijkheid was, bewees Cor dat zijn eindspelkennis op een goed peil was. Hij bouwde het pionnetje langzaam uit tot een gewonnen eindspel. Peter restte uiteindelijk niets anders dan zijn tegenstander te feliciteren. 2-2 dus en nog één partij aan de gang.

En Henk de Rijcke en Bernard Lippens maakten er een fraaie apotheose van. In een pionneneindspel waarin Bernard een mooie doorbraak van zijn d- en e-pion leek te gaan forceren, was het toch zijn Brabantse tegenstander die als eerste doorbrak. Een kleine misrekening werd Bernard fataal (0-1). Maar een mooie pot bleef het.

Door dit laatste resultaat werd het uiteindelijk 2-3 voor onze gasten. Het Drutense 3PC-team is als 7e geeindigd in de competitie van dit jaar. Op de site van de competitie is de stand en ook de individuele prestaties te zien.

Op donderdag 23 mei aanstaande is de feestelijke slotavond in Beuningen. We gaan er dan nog zeker een gezellige schaakavond van maken!  Ik wil bij deze alvast alle spelers die zich dit jaar hebben ingezet voor dit team bedanken!
Hopelijk gaan we ook volgend jaar door met deze competitie, maar uiteraard wordt dat nog geevalueerd.

Namens het 3PC-team
Stan Jacobs

1 gedachte over “Laatste wedstrijd drie-provinciencompetitie”