Goed begin OSBO-competitie voor Tornado 1

Dinsdagavond 22 oktober mochten de heren van Tornado 1 voor het eerst dit seizoen aantreden voor de OSBO-competitie. Ook dit jaar spelen we in de derde klasse, in 3E om precies te zijn.
Geen makkelijke poule met o.a. Koningswaal 1, Het Kasteel 4 en De Cirkel 3. De eerste tegenstander was Dodewaard 1, dat vorig jaar promoveerde vanuit de vierde klasse. Een oude bekende ook, want in seizoen 2011-2012 mochten wij ook al tegen hen spelen. En ook deze keer was het een uitwedstrijd. Vanwege de afwezigheid van Dick Jansen mocht Geert Smulders-Dinh zijn entree maken in onze hoofdmacht. Verslag van een spannende avond…

Na het welkomstwoord van debuterend wedstrijdleider en vijfde bord-speler Jan Willem Ruitenberg, werden om iets over achten de klokken gestart. Op papier leek ons team iets sterker (qua rating), maar op het bord kwam dat er zeker het eerste uur nog niet uit. Geert Smulders-Dinh speelde aan bord 5 met wit zijn favoriete Poolse opening (b4) en dacht snel een stuk te gaan winnen. Maar hij overzag een listig zetje van zijn tegenstander. Toen Geert na een grote afruil van met name de zware stukken de stelling nog eens overzag, bleek het toch minder goed voor hem uitgepakt te hebben. Ergens in de afruil was hij een stuk te veel kwijt geraakt. Omdat ook nog zijn eigen loper op a1 helemaal vast kwam te staan en Jan Willem’s stukken heerlijk actief stonden, restte Geert niets anders dan de felicitaties over te brengen. Een domper toch wel, want het was nog geen 21 uur en we stonden al met 0-1 achter.

Op de overige borden was nog geen sprake van tekening in de strijd. Een uur later had Stan het moeilijk aan bord 4. Met nog alle pionnen van de tegenstander op het bord had hij zelf weliswaar een loper, maar nog maar 5 pionnen. Thijs leek een gunstige afruil te kunnen afdwingen (dame tegen toren en paard), maar hij durft het nog niet aan. Aan de bovenste drie borden, respectievelijk bezet door Jan de Haas, John Alblas en Eddy van den Eeckhout, was nog geen enkel zinnig woord over de uitslag te zeggen. John heeft twee paarden tegen het witte loperpaar. Eddy staat moeilijk, maar lijkt stand te kunnen houden en Jan krijgt geen vat op de stelling van Wim Janssen van Doorn.

Om half 11 lijkt dan toch de ommekeer te komen. Stan wint met een mooie combinatie het eerste pionnetje. Thijs komt met een mooie combinatie een kwaliteit voor en ook Eddy dwingt, met eerst een kwaliteitsoffer een vrijpion op de e-lijn af en wint even later de kwaliteit weer terug. Jan staat onder druk en John lijkt ook de juiste weg nog niet gevonden.

Toch verrast John ons als eerste, want door een foute torenzet van tegenstander Marinus Bitter wint hij zomaar een stuk. De strijdlust bij de Dodewaard-speler is geknakt en hij geeft op. Om 22.35 is de stand dus weer gelijk (1-1).
Weer iets later weet Eddy zijn e-pion te laten promoveren tot dame. Omdat hij hierbij gelijk de laatste toren van Jonathan Bitter, de zoon van bord 2-speler Marinus, slaat, ziet de jongste Bitter af van verdere strijd (2-1)! Een ‘Bittere’ avond dus voor de familie.

Thijs weet even later de witte loper van Erik Cramer te slaan en staat nu een volle toren voor. Weliswaar heeft Erik nog twee vrijpionnen op de b- en c-lijn, maar Thijs’ matdreiging is dodelijk en doet de Dodewaardenaar (?) capituleren.

Met een 3-1 voorsprong ligt het voor de hand dat Jan de Haas aan bord 1 een remiseaanbod doet. Zeker ook gezien de nog beperkte tijd en de complexe stelling accepteert Wim dit aanbod. De eerste teamoverwinning is daarmee een feit.

Bleef het nog wachten op bord 4. Stan heeft daarop ondertussen tegen Arie van Ommeren een zeer lastig eindspel bereikt. Twee vrijpionnen van wit dreigen te promoveren, terwijl Stan’s eigen vrijpion een zet te laat lijkt te komen. Maar dankzij de extra loper weet hij toch stand te houden. Door de stand van loper en de behaalde dame lukt het Arie slechts schaak te blijven geven ten koste van twee pionnen. Als even later de schaakjes op zijn, dwingt Stan zijn opponent tot dameruil en terwijl zijn loper de laatste vrijpion van Arie in bedwang houdt, loopt zijn eigen a-pion ongehinderd naar de overkant. Voordat hij daar aankomt heeft Arie echter al eieren voor zijn geld gekozen.

Even na half 12 kan onze Maas en Waalse trots met een 4,5 – 1,5 overwinning huiswaarts rijden. Deze overwinning smaakt naar meer!!

We kunnen dus gerust spreken van een mooie seizoenstart. Hopelijk de opmaat voor meer vuurwerk gedurende de rest van het seizoen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Namens Tornado 1,
Stan Jacobs, teamleider

1 gedachte over “Goed begin OSBO-competitie voor Tornado 1”