“Laat mij nou met wit spelen, dan ben ik lekker vroeg thuis”

Afgelopen vrijdag speelde Tornado 3 een thuiswedstrijd tegen het jeugdteam (11j) van ASV.  Na een wekenlange bestudering en een diepgaande analyse van deze tegenstander, was er weer een zeer doordachte opstelling uit de hoge hoed getoverd.  Dick zou spelen op het eerste bord (met zwart) en schrijver dezes op het tweede bord (met wit dus). Voorafgaande aan de wedstrijd kwam Dick op me af met het verzoek om te wisselen. Hij wilde graag met wit spelen zodat hij lekker vroeg thuis zou zijn. Aanvankelijk ontging mij de logica daarvan, maar Dick had natuurlijk volkomen gelijk. Wit begint en na iedere zet van zwart is wit weer als eerste aan zet. Daar is natuurlijk geen spelt tussen te krijgen…. of toch?

Iets na half 8 werden er handen geschud en de klokken aangezet, de wedstrijd was geopend. Toen ik om 11 minuten voor 8 mijn derde zet speelde zag ik tot mijn verbazing dat Rob (bord 6) en zijn tegenstander Teun Gal de stukken al aan het terugzetten waren in de beginopstelling. Goh, dacht ik, “zouden de stukken verkeerd hebben gestaan en zijn ze het daarom opnieuw aan het opzetten?” Maar nee, het was al afgelopen. Rob had zijn tegenstander mat gezet met een mooie combinatie van paard en dame. 1-0 voor Tornado 3.
Om 5 over 8 speelde ik mijn achtste zet (Boedapest gambiet) en de tweede speler van ASV (Tom Verberk) stond mat. 2-0. Een mooi begin na een half uur spelen. Tot mijn verbazing was Dick nog steeds niet klaar met zijn partij. (en hij speelde n.b. met wit).
Om half 9 won Pieter zijn partij tegen Em Reijmer. 3-0. Weer een half uur later won Michiel van Seyma Zararsiz. 4-0. De winst was binnen waarop Hermie (die helaas niet goed stond) remise aanbood. Toen zijn tegenstander (Wisse Witmans) deed aanbod niet aannam gaf hij even later op. 4-1
Iedereen was klaar behalve Dick, dit ondanks het feit dat hij met wit speelde. Zou zijn theorie dan toch niet helemaal kloppen? Ook Dick bood remise aan omdat hij een kwaliteit achter stond en de winst toch al binnen was. Zijn tegenstander (Bryan Hieltjes) wilde echter nog even doorspelen. Kort daarna maakte Bryan een fout door de torens om te ruilen. Daardoor kon Dick zijn toren in het spel brengen en ondanks de kwaliteit minder, stond hij toen ineens een stuk beter. Het koste nog wel wat tijd en een hoop zetten, maar uiteindelijk wist ook Dick zijn partij in winst om te zetten. 5-1 Voor Tornado 3. Een geweldige overwinning die naar meer smaakt.

Diep in de nacht kwam Dick thuis.