Wat is er toch met Tornado 3 aan de hand? Het gonst inmiddels van de (valse) geruchten…

Op deze website staan alweer vele leuke verslagen te lezen over de prestaties van de verschillende teams van Tornado in de OSBO competitie. Alleen het team Tornado 3 hult zich tot dusverre in stilzwijgen. Wat is er toch aan de hand bij Tornado 3. Vanwaar deze geheimzinnigheid?

Tornado 3 is een geweldig en strijdbaar (maar ook een uiterst enthousiast) team, bestaande uit vier echte sportieve teamplayers die het woord “opgeven” nimmer in de mond zullen nemen. Dat woord komt gewoon niet voor in hun vocabulaire. De spelers van Tornado 3 hebben dan ook als motto: “de dood of de gladiolen”. Voor aanvang van de wedstrijd roepen zij dit ook luidkeels door de speelruimte als een soort van yell of strijdkreet. Uiteraard zijn zij op de hoogte van de mores in de schaakwereld; waar geluidsoverlast een taboe is. Tornado 3 heeft daar echter geen boodschap aan, zij doen alles om de tegenstander te imponeren en desnoods zelfs te intimideren.
Daarnaast weet natuurlijk iedereen dat de spelers van Tornado 3 niet alleen zijn geselecteerd op hun schaakcapaciteiten maar m.n. op hun uiterlijk. Dit innovatieve experiment is volstrekt nieuw in de schaakwereld. Het bestuur van Tornado heeft dit seizoen dan ook besloten om de knapste leden (mannen) in 1 team bij elkaar te brengen. De uitkomst van een dergelijk gewaagd experiment is natuurlijk ongewis. Niemand die ons vooraf zou kunnen vertellen hoe dit zou gaan uitpakken.

Na 2 wedstrijden in de OSBO competitie beginnen velen zich nu af te vragen of het wel zo verstandig is geweest om de leden van een team te gaan selecteren op hun (knappe) uiterlijk. De eerste wedstrijd van Tornado 3 was een thuiswedstrijd tegen Mook 2. Ok, toegegeven, de spelers van Mook 2 hadden (gemiddeld) zo’n 400 ratingpunten meer dan de leden van Tornado 3, maar het was evident dat de knappe mannen gezocht moesten worden bij Tornado 3. Helaas hebben zij geen potje kunnen breken. Het werden niet de gladiolen maar “de dood”. 0-4.

De tweede wedstrijd zou plaatsvinden op donderdag 19 november tegen Koningswaal 2. Wederom een team met een veel hogere rating. (in deze poule zijn Mook 2 en Koningswaal de 2 teams die qua rating ver uitschieten boven de andere teams). Zij maken dan ook de meeste kans op promotie.

Aangezien in de eerste wedstrijd “het innovatieve experiment” niet heeft gewerkt, heeft ondergetekende besloten -in overleg met de vaste teamspelers- om 2 invallers (Pieter en Thijs) op te gaan stellen met een hogere rating (maar minder knap). Achteraf moet ik tot mijn spijt bekennen dat deze tactische wissels ook niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Sterker nog: Tornado 3 verloor wederom met 0-4.

Dit roept de volgende vragen op: is het wel verstandig om spelers te selecteren op hun uiterlijk, zouden we toch niet iets meer moeten kijken naar hun rating, heeft Tornado 3 te veel last van “promotieangst” of hebben zij wellicht (om tactische redenen) de tegenstanders laten winnen?

Dat laatste is natuurlijk nogal onwaarschijnlijk en ook ongeloofwaardig. Op de club suggereerde afgelopen vrijdag iemand dat er wellicht een vloek ligt op Tornado 3. Dit lijkt me een nogal vergezochte theorie, bovendien ben ik niet bijgelovig; maar ik betrap me er zelf nu wel op dat ik niet meer onder ladders doorloop en zwarte katten uit de weg ga:-)

Wordt vervolgd!

Geert (teamleider Tornado 3)