Opnieuw ruime overwinning voor Tornado 1

De thuiswedstrijd tegen De Cirkel 2 leek vooraf een pittige wedstrijd te worden voor ons vlaggenschip. Hoewel ze al wel een wedstrijd meer hadden gespeeld, stonden de Edese schakers op papier slechts een half bordpunt achter op Tornado 1. Een gezonde spanning dus vooraf. Maar achteraf bleek het niet echt nodig om overdreven angstig te zijn voor deze tegenstander.

Binnen het uur wist Jan de Haas het eerste punt binnen te slepen. Tegenstander Ben Verduyn bleek niet opgewassen tegen de krachtige opening van Jan. Ben wachtte te lang met rokeren en toen Jan daardoor een dubbele aanval op een gepend paard kreeg, gaf de Edenaar het verzet op: 1-0.

Frans van Wezel stond ondertussen aan het eerste bord degelijk hoewel er een dreiging over de h-lijn leek aan te komen. De overige partijen waren nog in evenwicht, al had Rijk-Pieter wel al een mooi overwicht in zijn stelling.

John Alblas veroverde rond vijf voor half 10 een pionnetje en RP won een stuk. Tegenstander Hans van de Weteringh probeerde het nog heel even, maar moest uiteindelijk het punt aan RP laten. 2-0 dus en dat al rond half 10!

Een kleine drie kwartier later kwam de verlossende 3-0. John wist zijn kleine voordeel uit te bouwen en door de dreiging van mat achter de paaltjes moest Fedde Kingma een grote afruil toestaan, waardoor een toreneindspel met twee pionnen voordeel voor onze John overbleef. Na de torenafruil wist John dit eenvoudig naar de winst te voeren. Frans van Wezel had inmiddels aan het eerste bord de problemen op magistrale wijze opgelost en stond een gezond stuk voor. Hans de Groot vocht nog even door, maar zag rond 22.40 uur het nutteloze van zijn missie in: 4-0!

Op bord 3 en 6 waren respectievelijk Ton Wouters en Stan Jacobs nog in gevecht met hun opponent. Anne Postma wist geen bres te slaan in Ton’s verdediging, terwijl ook Ton niet echt winstkansen kreeg. Een puntendeling was dus logisch. Ook op bord 6 moest Stan berusten in een remise. Hoewel hij de hele wedstrijd optisch beter stond, kon hij het voordeel tegen Tom Smit niet echt verzilveren. Een gesnoept pionnetje moest uiteindelijk weer teruggegeven worden en met een gesloten pionnenstelling was er voor beide partijen geen doorbraak meer mogelijk.

Desalniettemin konden de Drutense matadoren met opgeheven hoofd de arena verlaten. De 5-1 overwinning is goed voor een stevige eerste plek. Over een kleine twee weken mag de wedstrijd tegen nummer laatst Dodewaard 1 geen al te groot probleem opleveren, waarna tijdens de slotavond naaste concurrent Wageningen 5 de laatste hobbel zal zijn op weg naar het mogelijke kampioenschap. Maar laten we ons vooral nog niet rijk rekenen;
It ain’t over until the fat lady sings…

namens Tornado 1,
Stan Jacobs, teamcaptain