Tornado 2j Tegen Pion 4 wonder of …….

op vrijdag 19-02 mochten we met Tornado 2J aantreden tegen de Pion 4 uit groesbeek. Aangezien het een uitwedstrijd was vertrokken we al om 18:45 richting Groesbeek. Aangezien ik al had gezien wat voor tegenstand we zouden hebben dacht ik gelijk aan het verhaal van David tegen Goliath. Wat mij betreft zouden we deze wedstrijd ook gelijk op het formulier kunnen invullen, maar het liep net iets anders. Bij aankomst kijk ik naar de tafel waaraan we zouden spelen en daarachter zit de jeugd van de Pion. Euhm, waar is team Pion 4, waren ze bang voor de jeugd van Tornado of was er toch nog een andere reden. Had mezelf opgeofferd op bord 1, tegenstander zou rond de 2000 elo hebben wat toch ruim meer is als mijn eigen elo van 1350.

Bij start blijkt dat onderste 4 borden een jeugdtegenstander heeft en ikzelf en Len een senior. Aangezien ik de jeugd van de Pion niet ken heb ik geen flauw idee hoe goed ze zijn, dit zal weldra blijken.

De opstelling was van bord 1 naar 6: Pieter, Len, Michiel, Coendert, Patrick en Nick. De partijen komen langzaam op gang en ik zie de eerste voorboden al van een leuke avond. Al onze jeugdspelers komen goed uit de startblokken en staan weldra beter of gelijkwaardig.

Michiel heeft een makkelijke avond en wint dus het eerste punt. Coendert beslist als tweede van de avond de partij. 2-0, zou het dan toch gaan gebeuren, onze eerste punten in klasse 3 met het jeugdteam. Ikzelf sta gelijkwaardig en  Len heeft een pittige tegenstander maar laat zichzelf niet kennen en vecht zichzelf naar remise. Helemaal TOP Len. Nick en Patrick zijn nog bezig en staan beter, Nick moet nog wel opletten voor trucjes, gelukkig ziet zijn tegenstander het niet. 3,5-0,5. Eindelijk de eerste punten dit seizoen. Dit dankzij de sportiviteit van de Pion. Dan nog Patrick en ikzelf. Patrick beslist de partij door uiterst geduldig te schaken en zijn kans op het juiste moment te grijpen. Goed gedaan. Als laatste ben ik bezig en iedereen is geduldig aan het wachten. Het moet gezegd worden, alle zijn weer aan het schaken tegen elkaar. Ikzelf sta op dat moment niet meer lekker. Helaas de juiste voortzetting gemist en mijn tegenstander helpt mij vakkundig om zeep. Eindscore 4,5-1,5 voor ons. Een mooie overwinning en de jeugdspelers worden steeds beter.

De reden dat de Pion jeugdspelers  deze avond ingezet heeft is dat ze ook met hen volgende seizoen OSBO willen spelen. Topinitiatief wat mijn zegen heeft, want de jeugd heeft de toekomst.

Namens Tornado 2J

Pieter