Tornado 2 maakt het ook koploper UVS-5 lastig

Vrijdag 16 oktober speelde het tweede team van Tornado tegen UVS 5. De Nijmegenaren zijn dit seizoen, met twee daverende overwinningen, goed van start gegaan. Tornado, met een gemiddelde rating van ruim tweehonderd punten onder het UVS team, had nog geen wedstrijd gewonnen en kon derhalve de punten goed gebruiken.

Len Brands had het aan het eerste bord zoals te verwachten lastig tegen Lambert Hofman, een vroegere kampioen van UVS. Lambert had met de witte stukken het initiatief en voor Len zat er weinig anders op dan secuur te verdedigen tot er eventueel ruimte zou komen voor een tegenstoot.

Thijs Banken speelde met wit aan het tweede bord tegen Ron van Dijk. Ron liet het intitiatief over aan Thijs en deze maakte daar handig gebruik van met zijn opgerukte centrumpionnen. Zwart kon gedwongen even niets anders doen dan verdedigen.

Aan het derde bord speelde Wim Nijs met zwart tegen Thei van Laanen, de teamcaptain van UVS. Wim speelde snel en aanvallend maar onderschatte daarbij een tegenstoot van zijn opponent, waardoor hij al gauw de handdoek in de ring moest gooien. 0-1

Coendert Vleeming ging aan het vierde bord met wit vanaf het begin in de aanval tegen Ismail Jamshedy. Aanvankelijk leek het er op dat Coenderts gedurfde spel beloond zou worden, maar routinier Ismail verdedigde secuur. In het middenspel beging Coendert volgens enkele onnauwkeurigheden die zijn tegenstander bekwaam afstrafte. Wederom een leerzame partij voor de talentvolle Coendert. Helaas stond inmiddels wel 0-2 op het wedstrijdformulier.

Op het vijfde bord speelde invaller Geert van Tongeren met zwart een lastige partij tegen Frans van den Hooven. Deze wist een pion van Geert te bemachtigen en beschikte na een aantal afruilen behalve over torens ook over het loperpaar waar Geert torens en paarden tegenover stelde. Het eindspel leek hierdoor erg lastig te gaan worden voor Geert.

Onze andere Geert, die na een wat mindere periode weer in vorm begint te komen, moest het aan het zesde bord opnemen tegen Theo Felet. De Smulders-Dinh variant van het toendragambiet leek dit keer helemaal te gaan slagen. Echter, waar hij met de zet g4 kans had een toren te veroveren, bleek g3 te voorzichtig. Geert werd toen gedwongen te verdedigen waar hij anders het initiatief had gehad.

Len bood zijn tegenstander remise aan, maar die wilde met een pion meer een open g-lijn en een aanval op pion g7 niet van wijken weten. Len plaatste handig zijn dame op f3 en pende daarmee de toren op g2 , waardoor ook de toren daarachter machteloos werd. Lambert had echter ook nog een dame en loper op de zwarte velden waarmee de druk kon worden opgevoerd. Len wist echter knap stand te houden en na de afruil van de dames konden de torens van Len actief worden. Len bood nogmaals remise aan en Lambert ging toen wijselijk akkoord. Wederom een fraai resultaat van onze jeugdige sterspeler !  De stand was hierdoor 0,5 – 2,5.

Aan het tweede bord besloot Ron van Dijk met zijn dame op avontuur te gaan, nadat deze met een mat in een dreiging de achterlijn van Thijs wist te bereiken. Thijs onderbrak de aanval door zijn toren er tussen te zetten. Ron beging toen een blunder door de vergiftigde pion op b2 te slaan. Thijs hoefde niet lang na te denken en plaatste een aftrekaanval op een ongedekte toren en de dame en na het ophalen van de toren was de partij feitelijk gespeeld. Ron speelde nog even verder maar na blokkade van zijn loper door Thijs’ loper en de gedwongen afruil gaf hij op. 1,5-2,5

Op de borden van Geert en Geert stond het er niet zo geweldig voor. Geert Smulders-Dinh kon de toenemende druk van zijn tegenspeler (diens torens en dame stonden actiever) niet weerstaan en moest zich gewonnen geven. Theo Felet reageerde uiteraard opgelucht en ook blij want hij had hiermee het winnende punt voor UVS binnengehaald! Geert, die erg goed wist waar hij had laten liggen, was uiteraard minder vrolijk, maar door diens groeiende vorm zullen we ongetwijfeld nog de ware Geert gaan zien deze competitie.

Geert van Tongeren had het moeilijk tegen Frans maar door nauwkeurig te verdedigen werd Frans steeds meer uit de tent gelokt. Met minder dan vijf minuten op de klok bood Geert zijn tegenstander remise aan, maar deze wilde van geen wijken weten. Geert dook met een paard in de vijandelijke defensie met schaak en wist vervolgens een vork op de torens te plaatsen. De kwaliteitswinst was de voorbode van de algehele ineenstorting van de witte stelling en Geert kon even later de gelukwensen in ontvangst nemen. Een erg mooi resultaat van onze invaller!

Tot half januari is er winterstop voor Tornado 2. Het bestuur van Tornado en ook teamleider Thijs zijn verheugd dat Wim, Coendert en Geert S.D. geheel spontaan hebben besloten door trainen in deze periode zodat de Tornado 2 in de tweede competitiehelft weer als vanouds gaat wervelen.

Eindstand: Tornado 2-UVS 5 2,5-3,5