Tornado twee mist de aansluiting in Mook

Donderdag 12 januari stond de 4e OSBOwedstrijd Mook 2-Tornado 2 op het programma. Een sleutelwedstrijd, omdat het Mookse schaakteam 2 punten heeft vergaard en Tornado nog driftig op zoek is naar de eerste punten.

De aanloop is niet best. Vier vaste krachten moeten verstek laten gaan. Gelukkig heeft de Tornado-teamleider een arsenaal aan gemotiveerde invallers achter de hand. Een van de invallers is Kadir Arslan, die tijdens het rapidtoernooi van afgelopen vrijdag heeft laten zien een mooie ontwikkeling door te maken. Kadir blijkt daarnaast ook over een goede pen te beschikken, hetgeen u hieronder zult merken.  Hieronder zijn verslag van het Mooks avontuur.

“Vanuit Druten vertrekken we met twee wagens naar Mook. Het is donker en het regent, waardoor het zicht niet zo mooi is. Vooroprijdend doe ik rustig aan zodat onze teamgenoten ons kunnen volgen. Vervolgens ergens op de A73 worden we opeens voorbij gesjeesd door de grijze Peugeot 206 met kenteken 83 meen ik. Ik denk ze maken zich zorgen dat we niet op tijd komen, dus besluit ik de achtervolging in te zetten (we rijden namelijk met 90 waar je 130 mag). Geert, die naast mij zit met navigatie zegt: hier moeten we rechtsaf, maar Thijs en Pieter rijden straal rechtdoor. Inmiddels de Maas gepasseerd, besluit ik bij de volgende afslag naast onze clubgenoten te rijden om contact te maken, ik heb hun telefoonnummer niet en die van Geert doet dienst als navigatie. Er zit een vrachtwagen voor ons, dus ik moet snel zijn. Ik zie een man met een bril met een geconcentreerd gelaat, het ziet eruit als een marinier die op missie is, er wordt niet naar ons gekeken, dus besluiten we om de afslag te nemen. Bij aankomst belt Geert om te vragen waar de anderen zijn en Pieter zegt dat ze in Mook zijn. Als we het café binnenkomen, zijn ze er niet. Ik denk Pieter maakt een grapje en ze in mijn verbeelding al aan het racen om op tijd aan te kunnen komen. De speelzaal is een verdieping lager en als we de trappen omlaag gaan zien we plots Pieter en Thijs.

Eenmaal aanbeland achter mijn bord en kennisgemaakt te hebben met de tegenstander en niet wetende of we zijn begonnen, kijk ik achter me en zie een partij die bezig is en zeg tegen mijn tegenstander dat we blijkbaar al zijn begonnen. Dat is niet het geval want nog geen 10 seconden later wordt het startsein gegeven, dat ik mis.

Eenmaal begonnen, lijkt het een normale opening te worden. Echter het wordt al snel duidelijk dat mijn tegenstander vuurwerk in petto heeft: een snelle dameruil, oprukkende pionnen, een paard dat binnen hopt en ‘aanmeert’ 10 zetten lang daar in z’n uppie staat, niks doet en toch dreigt. De tegenstander zet zes keer met een pion tijdens de eerste 17 zetten, waardoor ik niet aan normale ontwikkeling toe kom. Wanneer ik probeer een paard en loper te ‘ontwikkelen’, worden ze weer weggejaagd door de pionnen. Door meerdere keren met hetzelfde stuk te spelen in de opening krijg ik een ontwikkelingsachterstand en lijd  territoriumverlies. Plots galoppeert het paard van mijn tegenstander naar achteren en heb ik de keuze dat paard de hele avond van galoppeervrijheid te laten genieten en mij een vervelende avond te bezorgen of mijn eigen versie van een viervoeter (die overigens wat makker is) erop af te sturen als een Pokemon en hem de schaakdoos in te doen laten belanden. Ik kies voor het laatste, maar het vuurwerk van mijn tegenstander gaat door. Inmiddels gaat de tijd ook dringen en beginnen we beiden sneller te spelen. Dit leidt aan beide kanten tot onnauwkeurigheden. Ik durf het niet aan om een bepaald type eindspel in te gaan en besluit een kwaliteit te offeren. Na wat spannende momenten wordt het een klopjacht naar mijn stukken en moet ik uitkijken voor trucjes van de tegenstander. Thuisanalyse leert dat na een gelijk opgaande strijd mijn tegenstander op enig moment een mat in 18 kan uitvoeren. Gelukkig is dat mat mij bespaard gebleven en heb ik een halve kastanje uit het vuur kunnen slepen.”

De uitslagen:

1. Harry Smits –Geert van Tongeren i 0-1
  2. Sjim Jonkmans-Pieter van Dijk i 1-0
  3. Hans v.d. Ende-Thijs Banken 0-1
  4. Hein van der Linden-Mike Rauwerdink i 1-0
  5. Tim Norris-Coendert Vleeming 1-0
  6. Paul Beurskens-Kadir Arlslan i                      ½-½

De knappe puntendeling van Kadir en overwinningen van invaller Geert en teamleider Thijs ten spijt moesten we dit keer de wedstrijdpunten in Mook achterlaten.

Einduitslag Mook 2-Tornado 2                                 3½-2½

Het degradatiespook doemt hierdoor op voor Tornado 2. Komende drie wedstrijden zullen cruciaal zijn voor klassebehoud.