Een half punt te weinig…..

Afgelopen vrijdag moest het vlaggenschip van Tornado, Tornado 1, proberen om het vege lijf te redden en de positie in de 2 klasse trachten te behouden. Daartoe moest er met minimaal 5,5 – 2,5 gewonnen worden van mede-degradatiekandidaat ASV 8. Én het was een vereiste dat Het Kasteel 3, de andere potentiele degradant niet won van aanstaand kampioen Mook 1. Dat laatste leek op papier geen al te groot probleem.

De eigen ruime overwinning was meer een puntje. Tot nu toe waren de enige twee matchpunten nipt verkregen door een 4,5-3,5 overwinning op de Wijchense schakers. Het werd een spannende en vreemde slotavond…
Als eerste wist teamcaptain Stan Jacobs, spelend aan zijn vertrouwde bord 5 een vol punt te scoren. Stan’s tegenstander, Ron Brachten, maakte in een mooie stelling een rekenfoutje; in plaats van eerst de stukken te ruilen dacht hij nog een extra pionnetje te kunnen snoepen. Maar dat kon dus niet. (1-0). Bijna tegelijkertijd wist Rijk-Pieter Hofstede aan bord 2 de op papier sterkste ASV-speler tot overgave te dwingen. Een mooie 2-0 voorsprong dus.

Helaas was ondertussen op de borden van de tweestrijd tussen Mook 1 en Het Kasteel 3 al veel gebeurd. Want waar de Tornado-spelers tot het eind van de avond nodig hadden, wisten de Limburgse en Wijchense spelers ruim voor half 11 al een 3,5 – 3,5 tussenstand op het scorebord te brengen. Slechts één partij was daar nog bezig.

Invaller Len Brands scoorde een keurige remise aan bord 8. En ook Ton Wouters, met de zwarte stukken aan bord 1, wist Hedser Dijkstra op remise te houden. Toen even later Frans van Wezel op bord 6 op fraaie wijze en fout van de Arnhemse teamleider Jan Vermeer afstrafte leek de sensatie in de lucht te hangen (4-1 tussenstand).

Helaas….. want hoewel John Alblas op virtuoze wijze Rob van Belle tot overgave dwong en Michiel van Deursen (bord 7) het hoofd in de schoot moest leggen tegen Werner Passchier gebeurde op het laatste bord (6) van Mook 1-Kasteel 3 het onverwachte; de Mookse speler gaf zijn toren weg en liet daardoor de kans liggen om een Drutens wonder te laten geschieden. Het Kasteel verrastte vriend en vijand met een knappe overwinning en speelde zich daarmee veilig!

Dat Jan de Haas uiteindelijk in vliegende tijdnood zijn koning moest omleggen ten faveure van Arnhemmer Oscar Mercan, was voor de statistieken. Zelfs met een 6-2 overwinning was het gemis aan één simpel matchpunt de oorzaak van de definitieve degradatie. De 5-3 overwinning was verdiend maar niet genoeg!

De conclusie moet luiden dat we nét te kort kwamen dit seizoen. In drie wedstrijden die we nipt verloren (tegen respectievelijk SMB 2, UVS 4 en De Toren 5j) hadden we ergens een half bordpuntje en daarmee een matchpunt moeten pakken.

Dit alles neemt niet weg dat we toch met een tevreden gevoel op het seizoen kunnen terugkijken. Alleen tegen kampioen Mook 1 en thuis tegen PION 3 hebben we kansloos verloren, respectievelijk 2-6 en 2,5 -5,5. We gaan proberen om snel weer terug te keren op dit niveau.

Namens Tornado 1,
Stan Jacobs, teamcaptain