Het halve punt ….. (2)

Maandag 3 april stond voor Tornado 2 de slotronde op het programma. Het hele seizoen was het allemaal “net niet”, behalve de voorlaatste wedstrijd. Toen werd fraai gewonnen van De Toren 7 uit Elden (Arnhem). Plots leek het nog mogelijk het verblijf in de derde klasse OSBO met minimaal een jaar te verlengen. Er zou dan nog wel moeten worden gewonnen van naaste concurrent Elster Toren 3.

Len Brands, die dit seizoen in bijna elke OSBO-wedstrijd goed is geweest voor een half punt, is dit keer verhinderd, maar Tornado 2 teamleider Thijs heeft in Jurjo Hagen een sterke vervanger gevonden.

Bij aanvang ziet het er allemaal heel redelijk uit. Alleen de stelling bij het bord van Wim Nijs doet menig aanschouwer de wenkbrauwen fronsen. Wim’s koning staat vastgenageld in de hoek door de loper van tegenstander Jerry Tijssen. Het is zonder twijfel een kwestie van tijd dat Wim de handdoek in de ring gaat werpen. Echter tegenstander Jerry Tijssen trekt de blokkerende loper terug (mogelijk met het plan om zijn dame op die plaats te krijgen), waarna Wim weer enige lucht krijgt. Vervolgens slaagt Wim er in een pion te laten promoveren, waarna het een koud kunstje wordt voor Wim om de partij alsnog te winnen. Een geweldige opsteker voor de Tornado-manschappen! Kort hierna komt aan het eerste bord tekening in de strijd. Geert begaat een misgreep, waardoor hij een stuk verliest. Tegenstander Bram Arends heeft het initiatief, maar Geert blijft, wellicht tegen beter weten in, hopen op een blunder van zijn tegenspeler. Bram speelt niet steeds de sterkste zetten, waardoor Geert nog niet opgeeft. Echter de overmacht wordt zo groot dat ook wat mindere zetten van Bram voldoende blijken om de partij te winnen.

Pieter van Dijk doet op het vierde bord met zwart wat we de laatste tijd van hem gewoon beginnen te vinden, namelijk de tegenstander langzaam maar zeker in de hoek drukken en dan de keel dichtknijpen (gelukkig in figuurlijke zin!). De stand wordt daarmee 1-2.
Kadir Arslan heeft het met de zwarte stukken een stuk moeilijker op het tweede bord tegen Martijn Vlootman. In het middenspel komt Kadir zodanig in de verdrukking dat hij eerst pionnen verliest en later ook kwaliteit. De stand wordt dan 2-2.

De spanning is inmiddels te snijden bij de laatste twee partijen. De Tornado supportersschare wordt opeens 100% groter(eerst is Stan Jacobs gesignaleerd en even later meldt ook oud Tornado-voorzitter Jan Komdeur, thans UVS-lid, zich in de cafézaal).
Jurjo Hagen heeft met de zwarte stukken knap het initiatief gekregen in zijn partij tegen Martin van den Eijk. En het heeft er alle schijn van dat hij met een slotoffensief de partij op zijn naam gaat brengen. Thijs Banken, dit keer aan het vijfde bord, heeft in Willem van den Eijk (vast een broer van Martin) een taaie tegenstander. Thijs heeft duidelijk meer tijd verbruikt, maar staat wel een pion voor. Thijs houdt zijn hoofd koel en weet de partij te beslissen doordat er twee vrijpionnen ontstaan die onmogelijk beiden door de zwarte koning kunnen worden tegengehouden. De stand is hiermee 2-3. Alle druk komt nu op Jurjo en zijn tegenstander Martin. Een half punt is genoeg voor Tornado. Echter, als de spanning op zijn hoogtepunt is, ontsnapt Martin uit de wurggreep doordat Jurjo een mogelijkheid over het hoofd ziet om de zwarte dame te veroveren. Kort hierop volgt een afruil van stukken en vervolgens trekt Martin aan het langste eind doordat een vrijpion gaat promoveren. De eindstand op het wedstrijdformulier is dan 3-3 en Tornado 2 komt net als Tornado 1 een half bordpuntje tekort om degradatie te ontlopen.

Voor de buitenwereld zal het inmiddels duidelijk zijn dat de jubileumfeesten van Tornado  hun tol hebben geëist. Maar daar trekken we ons even niets van aan. We houden het gezellig en binnenkort staat gelukkig opnieuw een feestavond op het programma.