Tornado 1 herovert koppositie in 3E

Vanavond, 16 november, stond in Arnhem de tweede OSBO-wedstrijd op het programma van Tornado 1. ASV 9 was de tegenstander. Ook bijna 2 jaar geleden speelden we, toen nog in 3D, tegen dit Arnhemse team. Zelfs een deel van de tegenstanders was gelijk aan die vorige keer. En, om alvast wat te verklappen; ook de uitslag was dezelfde als destijds.

De strijd ontbrandde om iets over acht toen op de zes borden de klokken werden gestart en de eerste zetten werden gespeeld. Op bord 1 speelde Rijk-Pieter met wit tegen Amani Zekria. Al vrij vroeg kwam RP comfortabel te staan en zoals we dat van hem gewend zijn, bouwde hij de stelling langzaam maar zeker richting een gezonde pluspion. Ondertussen was op de andere borden nog niet veel te zeggen. Gerald wachtte op het moment dat hij met gerust hart kon rokeren, John (bord 3) had initiatieven en ook Jan de Haas, met wit op bord 5 stond lekker. Bij Ton en Stan, respectievelijk bord 4 en 6, was alles nog in evenwicht.

Rond half 10 wist RP de stelling definitief in zijn voordeel te beslechten. Zijn tegenstander spartelde nog even tegen, maar gaf toen toch op (1-0!). Een half uurtje later, het volgende moment waarop ik een rondje langs de borden maakte, leek een overwinning in de maak. Ikzelf stond met zwart lekker tegen Pim Rijmer, John had inmiddels twee pionnen gesnoept bij tegenstander Horst Eder en ook Jan de Haas, had inmiddels ruim materieel voordeel tegen Kees van Keulen. De witte borden stonden dus alle op winst. Ton leek een gevaarlijke aanval over zich heen te krijgen, maar tegenstander en teamcaptain van ASV, Hendrik van Buren, bood op dat moment remise aan. Ton keek het nog even aan, maar aanvaardde toen toch de puntendeling.

Omdat ikzelf inmiddels met een zogenaamde ‘keilbauer’ beslissend voordeel had verworven, gaf mijn tegenstander de pijp aan Maarten, 2,5 – 0,5 voorsprong! Gerald zweette ondertussen peentjes tegen Koen van Keulen. Hij wachtte op een foutje, maar kwam ondertussen steeds minder te staan. Om iets over half elf waren de matchpunten binnen; Jan had het laatste lichte stuk van zijn tegenstander ingesloten en kon dit dus binnenhalen, zonder eigen materiaalverlies. Met drie lichte stukken tegen een toren en ook nog een pionnetje was het ‘Einde Oefening’ voor Kees!
John speelde onverstoorbaar zijn voordelige stelling uit. Helaas moest net voordat John met zijn twee vrijpionnen definitief naar de overkant kon marcheren Gerald zijn koning omleggen. Na een grote afruil bleef Gerald een pionnetje achter. Deze vrijpion kon hij nog wel ophalen met zijn koning, maar dan zou ondertussen de witte koning van Koen Gerald’s laatste pionnetjes gaan snoepen. Helaas, voor Gerald!
Gelukkig eindigde de avond positief met de overwinning van John.
Met een 4,5 – 1,5 overwinning konden onze mannen weer richting het land van Maas en Waal.

Dankzij de vier matchpunten en 9,5 bordpunt staat Tornado 1 riant aan kop en nu al 2 punten los van de concurrentie. Alleen Koningswaal 2, dat deze ronde vrij was, kan nog op gelijke hoogte komen. Maar voorlopig liggen alle kansen nog in onze eigen hand.

Op naar de volgende ronde!!

Namens Tornado 1,
Stan Jacobs, teamcaptain