Eerste team Tornado haalt uit

Afgelopen vrijdag werd door Tornado 1 de derde ronde gespeeld in de 3e klasse E. Na de overwinningen op SMB 5 en ASV 9 stond nu de wedstrijd tegen Edese SV 3 op het programma. Ook dit team was nog ongeslagen, al speelde zij tot nu toe slechts één wedstrijd. Helaas was Ton Wouters vanwege ziekte verhinderd, maar in Stan Arts leek een waardige vervanger gevonden te zijn. Gezien het ratingverschil werd vooraf wel op een overwinning van onze mannen gerekend.

Maar daar zag het lange tijd zeker niet naar uit. Op alle borden was sprake van een gelijkwaardige strijd. Gerald Driessen leek op bord 2 als eerste een overwicht te krijgen. Tegenstander Loek Platschorre miste een tussenzetje waardoor Gerald een  stuk kon slaan. Ook John leek tegen tien uur optisch in het voordeel. Op het eerste bord had Rijk-Pieter een lastige avond tegen Jan Hartsuiker. Ondanks het ratingverschil van ruim 400 punten bleef Jan de goede zetten spelen en leek daarmee op weg richting remise. Op de onderste drie borden was nog geen tekening in de strijd, al was Jan de Haas op bord 4, tegen de Edese teamcaptain Roelof van der Meer, al richting eindspel aan het afwikkelen.

Toch nog onverwacht wist Rijk-Pieter om ongeveer kwart over tien het eerste punt binnen te halen. Niet veel later besloot Jan de Haas tot remise. Omdat inmiddels Gerald Driessen zijn voordeel had uitgebreid en daarmee het punt binnenhaalde stond het nu 2,5-0,5. Gezien de stand op de overige borden (allen minimaal remise) leek een overwinning in de maak.

En inderdaad, net voor elven was de overwinning binnen; Stan Arts, onze invaller op bord 6 wist met een prachtige aanval Kees van der Voort tot overgave te dwingen. Alleen John (bord 3) en Stan (bord 5) waren nog bezig. John had ergens in zijn aanvalsdrift de winnende combinatie gemist en hierdoor wist Arnold van den Berg weer terug in de wedstrijd te komen. Maar een nieuwe fout van de Edese witspeler werd hem fataal; John sloeg nu wel beslissend toe (4,5 – 0,5).

Toen was het alleen nog wachten op bord 5. Herman van Scherrenburg bood stevige weerstand aan onze teamcaptain. Pas in de tijdnoodfase, beide spelers hadden minder dan tien minuten op de klok, wist Stan met een loperaanval een kwaliteit voordeel te krijgen. Herman gooide toen alles op de aanval, maar dat was ook het plan van Stan. Uiteindelijk bleek het Drutense offensief doorslaggevend. Met nog slechts enkele secondes op de klok capituleerde de laatste Edenaar.

Een zeer ruime, enigszins geflatteerde overwinning van 5,5 – 0,5 was dus het resultaat. Met zes matchpunten en 15 (!) bordpunten mag Tornado 1 zich met recht titelkandidaat noemen.
In januari wacht een uitwedstrijd tegen Wageningen 5. In deze vorm moeten ook daar de punten gehaald kunnen worden. We gaan het zien….