Tornado-team drie-provinciëncompetitie wint knap van PION

Het is al weer bijna een maand geleden, maar toch mogen we de herintreding van onze vereniging in de drie-provinciëncompetitie (meestal afgekort tot ‘3PC’ in onze club) niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Enkele jaren geleden zijn we gestopt, omdat we helaas niet voldoende spelers enthousiast kregen voor deze mooie competitie. Het leuke is dat je tegen teams speelt uit drie provincies; Noord- Brabant, Limburg én Gelderland natuurlijk.

Dit jaar zijn er zeven teams actief in de 3PC: teams uit Bergen, Beuningen, Langenboom, Groesbeek, Boxmeer, Gennep en Druten!

De eerste ronde voor ons team werd gespeeld in Groesbeek tegen een viertal van PION. Namens Tornado namen Michiel van Deursen, Len Brands, Thijs Banken en Stan Jacobs plaats achter het bord.

Voor Len werd het een korte avond; in een scherpe partij aan bord 4, maakte tegenstander Winand Sillessen namens PION een foute keus. Len profiteerde gelijk en veroverde binnen no-time een toren en nog een stuk en daarmee was het pleit snel beslist (1-0 voor Druten 😉 ).

Daarna duurde het een hele tijd voordat er tekening kwam op de borden. Thijs Banken speelde aan bord 2 tegen de Groesbeekse teamcaptain Hans van Hanswijk. Na een spannende opening waarin Hans met wit de overhand leek te krijgen, wist Thijs zich toch knap onder de druk uit te spelen. Na enkele onnauwkeurige zetten van de witspeler sloeg Thijs zijn slag en won gedecideerd.

Met een 2-0 tussenstand leek een mooi resultaat in de maak. Maar Stan Jacobs had aan het eerste bord tegen René Slaa een complexe stelling, waarin niet duidelijk een voor- of nadeel was te herkennen. Nadat enkele stukken waren afgeruild resteerde een gelijkwaardige stelling en daarom accepteerde Stan het remiseaanbod van René na zet 27.

Als laatste was Michiel van Deursen bezig tegen Anton Grutters. Deze ‘oude schaakvos’ wist onze jonge speler langzaam maar zeker in de problemen te brengen. Met name de zwakke positie van Michiel’s koning leverde uiteindelijk beslissend voordeel op. Michiel hoopte nog op pat, maar daarvoor was de concentratie van Anton nog scherp genoeg.
Uiteindelijk werd het dus 1,5 – 2,5 in het voordeel van onze mannen. Een mooie start van de competitie.

In november wordt er thuis gespeeld tegen Gennep.