De onverwachte nalatenschap van Hermie Wolvers

Zondagavond 20 februari 2022 liep ik samen met mijn vriendin langs de flat waar Hermie woonde in Tiel. We waren op weg naar een Tapas restaurant om daar te gaan eten. Toen we langs de flat liepen keek ik omhoog en zei tegen mijn vriendin: “he wat gek, het is donker bij Hermie”.
Met Hermie ging het al langer niet goed, hij liep vreselijk met zijn gezondheid te sukkelen. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat hij “op pad was”. Waarom was het zo donker in zijn flat?
Het antwoord kwam een half uur later. In het restaurant kreeg ik tot mijn verbazing een telefoontje van Joop (de broer van Hermie). Hij vertelde mij -tot mijn schrik- dat Hermie op deze zondagochtend door een hulpverleenster dood was aangetroffen op de vloer van zijn flat. Hij was gevallen op weg van de woonkamer naar de keuken.

Iedereen die Hermie goed heeft gekend weet dat hij een hart van goud had. In Hermie zat geen kwaad. Wel had Hermie moeite met de vele verleidingen in het leven. Hierbij denk ik m.n. aan alcohol en drugs. Die vijanden had hij zo goed als overwonnen maar toen moest hij nog een strijd leveren tegen de “demonen” in zijn eigen lichaam. Die strijd heeft hij dapper gestreden maar die heeft hij helaas dus niet meer kunnen winnen.
Daarnaast had Hermie nog een probleem, hij kon niet omgaan met geld. Hij had dan ook vaak problemen met het betalen van zijn contributie. Gelukkig is de club daar altijd heel erg coulant mee omgegaan. De laatste jaren van zijn leven begon Hermie dit zelf ook in te zien en liet hij (nadat al zijn schulden waren afbetaald) zijn financiën regelen door een bewindvoerder,
Deze bewindvoerder heeft iedere maand een klein bedrag opzij gelegd zodat hij daar later iets leuks mee zou kunnen gaan doen. Er was dus een klein spaarpotje waarvan Hermie zelf het bestaan niet wist.

Enkele weken geleden werd ik opnieuw gebeld door de broer van Hermie. Joop vertelde mij tot mijn verbazing dat er 1500 euro was overgebleven na aftrek van de kosten van de uitvaart, etc. De familie van Hermie wilde dit graag schenken aan een goed doel. Omdat Hermie’s passie het schaken was, dachten ze aan een schenking aan zijn schaakclub; Tornado.
Na overleg met het bestuur is er besloten om 1/3 van dit geld in een speciaal potje te stoppen, wat we het “Hermie Wolvers Fonds” gaan noemen. Dit geld wil het bestuur gaan besteden aan leden die ook moeite hebben met het betalen van hun contributie, vanwege hun financiële situatie.

Dan blijft er nog duizend euro over. Wat de club c.q. het bestuur daar mee wil gaan doen is nog niet besloten. Daarover zal nog een vergadering belegd worden en ook zal er aan de leden (bij de ALV) worden gevraagd wat hun ideeën hierover zijn.

Hierbij wil ik (ook namens het bestuur) de familie van Hermie bedanken voor hun schenking aan Schaakvereniging Tornado. Ik zal er persoonlijk op toezien dat de club dit geld goed gaat besteden in de geest van Hermie.